TUINWEETJES

TIPS OVER TUIN- EN KAMERPLANTEN

dinsdag 13 augustus 2019

Strelitzia = weer in de knop na scheuren en delen.


De Strelitzia was vorig jaar weer eens uit zijn pot gegroeid. Omdat een nog grotere pot geen optie was heb ik maar besloten tot een drastische wortelsnoei, hoewel ik dit soort klussen liever voor het voorjaar bewaar. Maar de nood was aan de man dus knippen maar. Altijd weer een enge ondernemening want je hebt geen idee welke wortel waarbij hoort.

Blad
Verder heb ik de strelitzia die ik bij mijn vorige snoei avontuur had geslpitst, nogmaals moeten delen, maar daarover straks meer.

De originele plant,  na zijn snoeibeurt weer terug in de pot gezet met verse aarde erbij en een klein schietgebedje gedaan. En eureka, na twee nieuwe bladeren heeft de Strelitzia geen één  maar jaja twee bloemknoppen. Deze ga ik weer op de voet volgen maar ik verwacht zo eind september wel dat hij hij in de bloei staat.De andere Strelitzia had duidelijk 2 groeipunten. Dus ook hier heb ik het mes maar ingezet en kwam uit op twee nieuwe planten, waarvan ik er één in een plastic pot en de andere in een aardewerk pot heb gezet. Deze staan nu bij resp. mijn zoon en mijn dochter. Ook bij deze hebben zich zijn inmiddels nieuwe bladeren ontwikkeld, maar een bloemknop heeft zich nog niet gemeld. Wel ben ik nieuwsgierig hoe de groeiwijze zich ontwikkelt ten aanzien van aardewerk en plastic pot. Vooral met betrekking tot het water geven. In een plastic pot heb je nl nagenoeg geen verdamping wat ook effect heeft op de verzuring van de aarde.




Bloemknop
Bloemknop




Eén van de twee gesplitste planten


Inmiddels zitten wij in januari 2020. De plant in de plastic pot heeft inmiddels een fraaie bloem (zie foto hieronder). De strelitzia in de aardewerk pot krijgt nu een tweede blad. 








3 opmerkingen:

  1. Goedemiddag, ik kwam via google op uw website. hoe weet je wanneer en of je de strelitzia kan scheuren/delen?
    En hou oud is de plant? ik heb er ook 3 maar die zijn nog redelijk klein... ben benieuwd of ze ooit gaan bloeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry, voor deze rare late reactie. Mijn exemplaar is van 2009. Was toen een plantje van 10cm. Inmiddels 3 grote planten gescheurd. De planten tillen zichzelf uit de pot. De wortels zijn te snoeien, gewoon knippen. Zie de foto's op vorige artikelen. Je ziet duidelijk dat de plant uit 2 delen bestaat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. https://tuinweetjes.blogspot.com/2016/08/strelitzia-verpotten-delen-en-scheuren.html?m=0

    BeantwoordenVerwijderen