TUINWEETJES

TIPS OVER TUIN- EN KAMERPLANTEN

maandag 4 maart 2013

LENTE!!!!!!!!!!

Ik ruik, ik ruik, ik ruik.......................DE LENTE

Het zat er al een paar dagen aan te komen: de schrale oostenwind nam wat af, en en af en toe zag je zelfs een scheef zonnetje. Optimistisch naar buiten in je vest, toch weer terug in de winterjas. Maar vanaf gisteren hield je het wel een uurtje, zonder jas, buiten uit (natuurlijk  nog wel met dat dikke vest). Dus gewapend met snoeischaar, schep en vuilniszak de tuin in. Genoeg te doen in ieder geval, een klein overzicht; snoeien: de rozen, vlinderstruik, hibiscus, kortom alle zomerbloeiers mogen nu worden gefatsoeneerd. Lelijke, dode en scheve takken verwijderen.  De voorjaarsbloeiers staan nu volop in de knop, vroegbloeiende clematissen, camellia, sering, magnolia, de boompioen daar heb je dus nog even geen omkijken naar, alleen maar genieten als de knoppen openbarsten. Begin nu alvast met het mesten van de borders en de rozen. Begiet wel met droog weer zodat de mest goed wordt opgenomen door de wortels.

Genieten is het als ik door de tuin loop. Sneeuwklokjes op verrassende plaatsen, krokussen, narcissen in de knop. De boompioen zit barstensvol met knoppen, minstens negen bloemen dit jaar. Het longkruid piept overal naar boven en de vergeetmijnietjes laten zich ook niet negeren. En wat denk je van de akeleien. Kortom een feest van herkenning. Ik veeg de bladeren uit de borders en zie de phloxen, papavers, monnikskappen, campanula's, alweer te voorschijn komen. Scheuren en delen van deze planten kan nu nog. Verwijder ook alvast het onkruid, het is nu nog makkelijk te verwijderen en scheelt bergen werk straks in de zomer. Ruim de tuin niet al te netjes op. De eksters  zijn al druk bezig met het verzamelen van nestmateriaal en ook de kool- en pimpelmezen hebben het reuze druk. Gisteravond hoorde ik de eerste merel alweer zijn territorium afbakenen voor de nacht.

Begin nu ook met het voorzaaien van het éénjarig goed, Lathyrus, petunia's, lobelia's enz. Het kruidentuintje, de tomatenplanten. Controleer potten op slakkeneitjes en maak potten schoon voor de perkplantjes. Kortom een lijst van bezigheden, dus het tuingereedscap uit het vet en aan de slag.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Noortje,
    Ik heb er net zo veel zin in als jij. Heerlijk eindelijk de tuin weer in en zwarte randjes onder mijn nagels krijgen. Ik ga je vanaf nu wat meer volgen om iets van je tips op te steken.

    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je mij gaat volgen, als je vragen hebt die ik nog niet heb behandeld, stel ze gerust.

      Verwijderen