TUINWEETJES

TIPS OVER TUIN- EN KAMERPLANTEN

zondag 20 juli 2014

Cottage garden deel II

Tips en foto's over de zomerse cottage garden.






Nu de voorjaarsbloeiers al een flink eind op hun retour zijn wordt het tijd om stevig te ruimen in de tuin zodat er meer plaats komt voor de zomerbloemen. Het éénjarig goed valt een beetje tegen. Het kiemt goed maar laat zich niet makkelijk uitplanten in de harde klei. Vooral de eerstejaars bloeiende stokrozen blijven erg nietig. Bovendien heb ik een flinke overlast van de slakken, zowel huisjes als naaktslakken. Ik ga de bierval maar weer installeren, hoewel ze in het voorjaar duidelijk de voorkeur gaven aan de Hosta boven het bier.  Het meeste éénjarig goed zet ik in potten. Ten eerste kan ik het beter beschermen tegen de slakken en potten zijn verplaatsbaar. Daar waar akeleien en Vergeetmijnietjes het veld ruimen zet ik potten met éénjarig goed in de plaats. Ook de lelies zijn vervangen voor de Brugmansia. De eerste knoppen zitten er al in dus dat belooft nog veel overdadige zomergeuren.De vaste planten doen het goed. Ik heb ruimte gemaakt zodat Phlox, Lythrum, Crocosmia volop tot hun recht komen.

 Het is een prima Hortensia jaar en de blauwe Hortensia in de bak is in een blauw/paarse combinatie gaan bloeien. Hij staat in een bak met een Coleus en ik moet zeggen het staat reuze fraai. De Dahlia's worden ook tussen de leeggevallen ruimte gezet. Het loof van de narcissen en andere voorjaarsbollen is immers allang verdroogd en verwijderd. De rozen hebben de eerste bloei achter de rug,. Nu even flink wat mest erover en de doorbloeiende rozen terugsnoeien tot het eerste vijfblad. De volgende bloei dient zich dan al aan. Het is eg belangrijk om juist nu aangetaste bladeren te verwijderen en te ruimen. Na een eerste overweldigende bloei van de Climbing Iceberg, mijn witte klimroos, heeft hij een reusachtige terugval gehad en is nagenoeg kaal geworden door de bladuitval ten gevolge van roest en meeldauw.Bind de laatbloeiende clematissen alvast goed op. De meeste staan nu al in de knop. Ook de herfstbloeiers zoals Monnikskap, Herfstanemoon en Fuchsia zien er veelbelovend uit. De oost-indische kers laat zich van zijn beste kant zien en kronkelt zich al een weg door de tuin. Voor diegene met een grotere tuin dan mijn 60 vierkante meter raad ik toch nog eens de pompoenen aan. Een prachtige slingerplant die je naar eigen goeddunken kan leiden door de tuin, met als klinkende finale in oktober fraaie pompoenen


De kruidenzak, Bergamot en St Janskruid combineren ook goed bij elkaar en de Lavendel en Tijm doen het in de potten beter dan in de volle grond die veel te kleiïg is en te veel vocht vast houdt.

Maak voor je tuin nu alvast een plan over wat je anders wil in het volgend jaar. De beste tijd om vaste planten te verplaatsen is het najaar en voorjaar, maar in het voorjaar weet je vaak niet meer hoe en waar wat stond.





 



                                       


Al met al een hele hoop werk maar daar heb je ook wat voor. In ieder geval volop bloemen verse kruiden tot ver in de herfst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten