TUINWEETJES

TIPS OVER TUIN- EN KAMERPLANTEN

woensdag 3 augustus 2016

Strelitzia - Verpotten/ delen en scheuren.

De Strelitzia was uit de pot gegroeid. De wortels tilden de kluit al een tijdje boven de pot uit (doorsnee 40cm), waardoor water geven bijna onmogelijk was. Ook kleine geultjes in de potgrond boden geen echte oplossing. Bovendien was hij door een (Ikea) tafeltje gezakt die het enorme gewicht van de plant niet meer kon dragen en de plant werd duidelijk te groot voor de toegemeten ruimte. Aktie was dus noodzakelijk.

Omdat de plant toch al twee groeipunten had, waaruit vorige zomer twee prachtige bloemen waren gegroeid, werd het tijd om de plant te gaan delen en wortelsnoei toe te passen, zodat de plant weer in een  hanteerbaarder formaat kreeg. Indien de plant maar één groeikern heeft kan je volstaan met alleen wortelsnoei

Na, bij een strelitzia kwekerij advies te hebben ingewonnen, heb ik dus maar de stoute schoenen aangetrokken en de klus als volgt aangepakt.

De plant heb ik een paar dagen voor de operatie geen water gegeven, zodat de plant wat lichter is en de aarde makkelijker kan worden verwijderd.

Benodigdheden: groot mes, snoeischaar, potgrond en een extra bloempot.



Het deelpunt van de plant zit in het midden.
 

De plant voorzichtig uit de pot getild, de wortels zaten niet vast tegen de potrand. Mocht dit wel zo zijn, dan met de achterkant van een mes voorzichtig langs de binnenrand losmaken.
Vervolgens alle losse aarde verwijderd zodat de twee plantdelen duidelijk zichtbaar waren. Met een schietgebedje en een scherp mes vervolgens de twee planten van elkaar losgesneden tot aan de wortels.

Vervolgens de langste en oudste wortels met een snoeischaar ingekort. Daarna met de handen de wortels voorzichtig uit de knoop gehaald en naar de bijbehorende kant geschoven. Dit is heel eng want je hebt het idee dat de wortels van de bladeren afvallen, dit moet dus ook met grote voorzichtigheid gebeuren.

Hier zie je duidelijk dat het om twee planten gaat



Vervolgens beide potten voor de helft gevuld met potgrond en de planten ieder in een pot gezet waarna ik voorzichtig de rest van de aarde om de plant heb gelegd. Voorzichtig aandrukken en een stok erbij gezet om de plant te ondersteunen.

De operatie vond plaats in maart 2016. De grootste van de twee heeft inmiddels een nieuw blad en een nieuwe bloemknop. De kleinere heeft wel een nieuw blad maar met een dubbele nerf, wat duidt op een nieuwe scheut in ontwikkeling. Verder nog geen nieuwe groei maar ook geen verval.

Hoewel ik mag concluderen dat de operatie is geslaagd, heb ik nu, in plaats van van één twee grote strelitzia´s. Dus het probleem ruimtegebrek is nog niet opgelost.










6 opmerkingen:

  1. Heel leuk en goed gedaan bedankt voor deze uitslag ik ga het ook proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kijk ook eens naar het artikel Strelitzia = weer in de knop na delen en scheuren. Goed resultaat bereikt!

      Verwijderen
  2. Ik heb ook zo'n grote strelitzia,moet ik nu voor de tweede keer verpotten,groeit de pot uit.Is ook dubbel,ga ik dus scheuren.Wat ik wil zeggen is dat ik altijd op de schotel water geef,doet het prima met deze manier van water geven,zuigt het water goed op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat hij het zo goed doet. Als je de strelitzia scheurt, kan je gelijk wortelsnoei toepassen als de wortels erg groot zijn. Bij mijn planten was dat hard nodig. Duurt dan wel even voordat hij weer gaat bloeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In welke mnd kan ik strelitzia splitsen

    BeantwoordenVerwijderen