TUINWEETJES

TIPS OVER TUIN- EN KAMERPLANTEN

woensdag 26 september 2012

Natuurlijke herfsttuin


Nu de zomerbloeiers overduidelijk op hun retour zijn, is het weer tijd om de tuin over te laten aan de herfst.  

De tuin wordt weer de plek van o.a. onze gevederde vriendjes en egeltjes. Voor de vogels laat ik de meeste vaste planten in de borders van de tuin ongemoeid. De pimpel- en koolmezen vinden daar hun wintervoorraad aan spinnetjes, torretjes en luisjes. Ook de zaden zijn een dankbare aanvulling op het vogeldieet.  De bladeren van de Magnolia en de Wisteria zorgen voor een uitstekende winterslaapplaats voor de egeltjes. Ook het roodborstje heeft zich inmiddels weer laten zien en laat weten dat hij een tuin waar de natuur nog zijn gang kan gaan bijzonder op prijs stelt. Het vogelhuisje en de voedertafel worden weer voorzien van mezenbollen en zonnepitten.  

HERFSTBEPLANTINGTIPS.

Voor de herfstbeplanting op het terras maak ik gebruik van de manden waarin ik alvast enkele voorjaarsbollen heb geplant. Tot en met december plant ik iedere maand enkele van mijn voorjaarsbollen uit, zodat ik van het vroege voorjaar tot begin van de zomer hiervan kan genieten. Bovenop de bollen plant ik dan de najaarsbloeiers Gaultheria en Erica. De rode Heuchera en de Sierkolen passen hier prima bij. De winterviolen vinden strsaks, hiertussen ook een plekje. De prachtige verscheidenheid van rood en paarstinten past uitstekend bij de verkleurende herfsttuin.

Als laatste zet ik tussen deze planten enkele potten met Cyclamen. Deze plant, die eerst veel verkocht werd als kamerplant, is eigenlijk de woonkamer ontgroeid omdat hij het best gedijt bij een temperatuur rond de 10 en 15 graden. Met de optimaal geïsoleerde huizen is de woonkamer een te warme plek voor de Cyclaam en verpietert hij vrij snel na aankoop. Aangezien de grotere vorm van deze plant niet geheel winterhard is, zet ik hem bij dreigende nachtvorst ’s nachts binnen. De mini Cyclamen zijn het best geschikt voor het terras. De Cyclaam Coum, ook wel Varkensbrood genoemd, is volledig winterhard. In september geplant, bij voorkeur onder een bladverliezende boom of struik, bloeit hij vaak al begin januari. Voor alle Cyclaamsoorten geldt dat de knollen zo droog mogelijk moeten blijven en is het belangrijk dat zij in goede waterdoorlatende grond of potten moeten staan.

  
Zo is de tuin voor mij ook in de koudere periode van het jaar nog steeds een plek om te genieten van de natuur en hebben ook de vogels een veilige plek om te overnachten en hun kostje bij elkaar te scharrelen. Bladblazers kan ik daarbij in mijn tuin echt niet gebruiken. Zij maken alleen maar lawaai en ontnemen de vogels en de egels hun natuurlijke leefomgeving. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten